Trwa ładowanie proszę czekać ...

Lampka BMW DSC - znaczenie, przyczyny (czy można z nią bezpiecznie jeździć?)

30 kwietnia 2022

Jeśli jeździsz BMW, istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz układ DSC. Ale co to oznacza i co należy zrobić, gdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka DSC? Poniżej przedstawimy wszystko, co należy wiedzieć o tym wspaniałym układzie i co należy zrobić, jeśli zacznie on działać.

Ponadto dowiesz się, czy jest to problem, który możesz zignorować na jakiś czas, czy też jest to coś, czym musisz się od razu zająć. Omówimy także najczęstsze przyczyny awarii, w tym jedną, która może zaoszczędzić Ci wizyty w warsztacie!

Spis treści show Lampka DSC Znaczenie Funkcja lampki DSC Przyczyny świecenia lampki DSC 1. System DSC jest wyłączony. 2. Wadliwy czujnik prędkości kół 3. Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy 4. Problemy z okablowaniem/elektrycznym Czy można bezpiecznie jeździć z kontrolką DSC? Podsumowanie

Lampka DSC Znaczenie

Lampka kontrolna układu dynamicznej kontroli stabilności (DSC) zapala się w przypadku wystąpienia problemu w układzie kontroli stabilności. Może również pojawić się i zacząć migać podczas jazdy po śliskiej nawierzchni.

To wiele potencjalnych znaczeń tej lampki, ale jeśli wiesz, jak działa, łatwo zrozumiesz, co sygnalizuje, gdy się zapali.

Funkcja lampki DSC

Jak wspomnieliśmy powyżej, istnieje kilka różnych powodów, dla których może zapalić się kontrolka DSC, ale zrozumienie sposobu jej działania sprawia, że wszystko staje się nieco bardziej jasne.

Po pierwszym włączeniu pojazdu następuje sprawdzenie systemu. Podczas tej kontroli systemowej pojazd sprawdza każdy element pojazdu, aby upewnić się, że działa prawidłowo. Gdy spojrzysz na deskę rozdzielczą, zobaczysz, że wszystkie lampki zapalą się, a następnie zgasną. Jest to całkowicie normalne i jeśli tylko lampka DSC zgaśnie, można jechać dalej.

Lampka DSC zapala się i pozostaje zapalona, jeżeli w układzie występuje problem. Jeśli lampka DSC pozostaje zapalona, należy rozważyć oddanie samochodu do mechanika. Zanim jednak to zrobisz, zapoznaj się z poniższą sekcją dotyczącą przyczyn - być może uda nam się zaoszczędzić trochę pieniędzy dzięki szybkiej naprawie.

Lampka DSC zapala się, gdy system jest w użyciu. Inaczej niż w przypadku problemu z układem, w takiej sytuacji lampka będzie wielokrotnie migać. Dodatkowo można poczuć, że samochód uruchamia hamulce poszczególnych kół, aby pomóc w utrzymaniu kontroli nad pojazdem.

Gdy pojazd odzyska stabilność, kontrolka powinna zgasnąć, a wszystko powinno działać zgodnie z oczekiwaniami. Jeżeli lampka DSC nie zapala się, gdy nie powinna, nie stanowi to problemu i można jechać dalej.

Przyczyny zapalenia się kontrolki DSC

Najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki BMW DSC to przypadkowe wyłączenie systemu lub uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej kół. Ale choć są to najczęstsze problemy, nie są to jedyne przyczyny.

Poniżej przedstawiamy cztery najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki DSC.

1. System DSC jest wyłączony

Niezależnie od tego, czy wiesz o tym, czy nie, możesz wyłączyć system DSC. Aby wyłączyć system w BMW, wystarczy przytrzymać lampkę DSC przez co najmniej trzy sekundy. Spowoduje to wyłączenie systemu DSC, co może być pomocne, gdy próbujesz driftować.

Jednak po wyłączeniu systemu na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka DSC. Zanim oddasz samochód do mechanika, spróbuj przytrzymać przycisk kontrolki DSC przez co najmniej trzy sekundy, aby sprawdzić, czy można ją ponownie włączyć. Jeśli próbowałeś już tego dokonać i nie przyniosło to rezultatu, oznacza to, że masz rzeczywisty problem, którym należy się zająć.

2. Wadliwy czujnik prędkości obrotowej koła

Najczęstszym problemem związanym z wadliwym działaniem układu DSC jest uszkodzony czujnik prędkości obrotowej koła. BMW używa tych czujników do określenia, czy jedno lub więcej kół wpada w poślizg. Jeżeli jednak jeden z czujników podaje błędne odczyty lub jest całkowicie niesprawny, system nie może działać tak, jak powinien, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka DSC, często razem z kontrolką ABS.

3. Wadliwy czujnik kąta skrętu kierownicy

Kolejnym krytycznym elementem systemu DSC w Twoim BMW jest czujnik kąta skrętu kierownicy. Jest on niezbędny, ponieważ podczas skręcania zewnętrzne koła pojazdu obracają się szybciej niż koła wewnętrzne.

Jest to całkowicie normalne, ale jeżeli czujnik kąta skrętu informuje, że nadal jedziesz prosto, podczas gdy w rzeczywistości skręcasz, system DSC uzna, że koła się ślizgają. W takiej sytuacji układ DSC może zadziałać, gdy nie powinien.

4. Problemy z okablowaniem/elektryką

Nie ma znaczenia, czy wszystkie czujniki działają tak, jak powinny, jeśli nie mogą komunikować się z ECM lub nie są zasilane. Dlatego przed wymianą czujników bardzo ważne jest sprawdzenie połączeń.

Chociaż uszkodzony czujnik jest częstszy niż uszkodzone lub skorodowane przewody, nie jest to niespotykane. Najbardziej prawdopodobne, że problemy z okablowaniem pojawią się tuż przy czujnikach prędkości koła, gdzie przewody są narażone na działanie czynników atmosferycznych.

Czy jazda z kontrolką DSC jest bezpieczna?

Chociaż jazda z kontrolką DSC nigdy nie jest tak bezpieczna, jak jazda z działającym systemem, zazwyczaj można jeździć z kontrolką DSC. Zależy to jednak od tego, czy wiadomo, co jest przyczyną usterki.

Istnieje bowiem możliwość, że układ DSC włączy się podczas jazdy, gdy nie powinien. Chociaż jest to rzadkie, może się zdarzyć. Jeśli jednak układ DSC został wyłączony ręcznie lub jest całkowicie wyłączony, jazda z kontrolką DSC jest bezpieczna.

Mimo to tracisz funkcję bezpieczeństwa, więc najlepiej jak najszybciej przywrócić jej prawidłowe działanie.

Podsumowanie

Chociaż system DSC może być nieco frustrujący, gdy zaczyna działać, może on uchronić Cię przed wypadkiem, gdy wszystko działa tak, jak powinno. Tak więc, choć niewielki dodatkowy koszt czujników teraz może być frustrujący, w ostatecznym rozrachunku jest tego wart.