Trwa ładowanie proszę czekać ...

4 Symptomy złych lub zużytych szczęk hamulcowych (i koszt wymiany)

4 kwietnia 2022

Szczęki hamulcowe nie są czymś, co zakłada się na nogi; są one istotną częścią układów bębnów hamulcowych, w które wyposażone są niektóre samochody. Dobrze działające szczęki hamulcowe zapewniają doskonałą siłę hamowania przy każdym naciśnięciu pedału hamulca. Nie są to jednak części, które mogą służyć wiecznie. Jeśli zauważysz objawy uszkodzonych lub zużytych szczęk hamulcowych, Twoje bezpieczeństwo może być zagrożone.

Analizując objawy uszkodzenia szczęk hamulcowych, pamiętaj, aby zwracać uwagę na oznaki świadczące o tym, że coś jest nie tak. Wiedząc, gdzie znajdują się szczęki hamulcowe i jak działają, będziesz lepiej przygotowany do ich wymiany, gdy nadejdzie odpowiedni moment. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów:

Najczęstszym objawem zużytych lub uszkodzonych szczęk hamulcowych są problemy z działaniem hamulca postojowego. Jeśli masz wrażenie, że siła zaciągania hamulca postojowego jest mniejsza, to z pewnością coś jest nie tak. Możesz także zauważyć wibracje podczas hamowania.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów złych lub zużytych szczęk hamulcowych:

Spis treści pokaż Zużyte lub uszkodzone szczęki hamulcowe Objawy 1. Problemy z hamulcem postojowym 2. Wibracje pedału hamulca 3. Zmniejszona siła hamowania 4. Nietypowe odgłosy hamowania Położenie szczęk hamulcowych Działanie szczęk hamulcowych Koszt wymiany szczęk hamulcowych

Zużyte lub uszkodzone szczęki hamulcowe Objawy

1. Problemy z hamulcem postojowym

Hamulec postojowy wykorzystuje tylne koła, czyli tam, gdzie znajduje się większość szczęk hamulcowych. Aby hamulec postojowy działał prawidłowo, szczęki i bębny muszą być w dobrym stanie.

W przypadku zużycia szczęk hamulcowych może być odczuwalny brak siły zaciągania. Hamulec postojowy może być luźny i wymagać większego naciągnięcia, aby się zaciągnął. Po zaciągnięciu może się również nieco ślizgać.

2. Wibracje pedału hamulca

Jednym z pierwszych zauważalnych objawów są drgania podczas wciskania pedału hamulca. Jest to często pierwszy sygnał, że szczęki lub bębny hamulcowe są zużyte.

Jeśli nie występują inne problemy, można to uznać za anomalię. Nie należy jednak ignorować tego problemu. Przy szybkim zwróceniu uwagi można uniknąć uszkodzenia bębnów.

3. Zmniejszona siła hamowania

Większość kierowców nie zastanawia się nad tym, co się dzieje, gdy pedał hamulca jest wciśnięty. Zależy im jedynie na tym, aby pojazd zatrzymał się na czas. Kiedy jednak szczęki hamulcowe zaczynają się zużywać, czas zatrzymania stopniowo się wydłuża.

W miarę dalszego zużywania się szczęk problem ten stopniowo się pogłębia. Jeśli na tylnych kołach masz hamulce bębnowe, a na przednich tarczowe, konieczne może być przeprowadzenie kompleksowej kontroli w celu ustalenia, który zestaw jest niesprawny, ponieważ oba powodują te same problemy.

4. Nietypowe odgłosy hamowania

Po naciśnięciu pedału hamulca nie powinny być słyszalne żadne dźwięki. Cała operacja powinna przebiegać płynnie i cicho. Jednak gdy szczęki hamulcowe zużywają się, pojawiają się nietypowe odgłosy.

Zaczyna się nagrzewać, a metal styka się z metalem. Na początku może być słyszalne skrobanie, ale w końcu może zamienić się w zgrzytanie, co oznacza, że hamulce wymagają natychmiastowej uwagi.

Położenie szczęk hamulcowych

Każde koło ma jeden cylinderek uruchamiający hamulce. Jednak szczęki hamulcowe są wyposażone w dwa tłoczki, po jednym na każdym końcu cylindra. Szczęka hamulcowa znajdująca się z przodu koła nazywana jest szczęką prowadzącą lub główną. Szczęka znajdująca się bliżej tyłu koła jest nazywana szczęką prowadzącą lub pomocniczą.

Przednia szczęka jest zazwyczaj mniejsza i krótsza niż tylna. Ponieważ but przedni jest mocniejszy, but tylny musi być większy, aby dorównać mu siłą hamowania. Poza rozmiarem oba rodzaje hamulców mają taką samą konstrukcję ogólną i materiałową.

W wielu nowszych modelach nie znajdziesz hamulców bębnowych z przodu, ale w niektórych pojazdach są one nadal montowane z tyłu. Najczęściej są one stosowane, ponieważ ich produkcja kosztuje mniej niż hamulców tarczowych.

Działanie szczęk hamulcowych

Szczęki hamulcowe są istotną częścią bębnowego układu hamulcowego. Każda szczęka hamulcowa ma kształt półksiężyca, w którym z jednej strony znajduje się materiał cierny. Ten materiał cierny przylega do bębna hamulcowego. Gdy naciska się pedał hamulca, szczęki przesuwają się na zewnątrz i wciskają się w bęben hamulcowy, spowalniając w ten sposób koła pojazdu.

Największa różnica pomiędzy szczękami a klockami hamulcowymi polega na sposobie kierowania siły. Szczęki hamulcowe zatrzymują pojazd, wypychając go na zewnątrz, natomiast klocki hamulcowe zbliżają się do siebie, aby spowolnić koła.

RELATED: 4 symptomy uszkodzonych bębnów hamulcowych

Koszt wymiany szczęk hamulcowych

Koszt wymiany szczęk hamulcowych wynosi średnio od 225 do 300 dolarów. Części zamienne powinny kosztować około 120-150 dolarów, natomiast robocizna może kosztować 75-180 dolarów. Ceny różnią się w zależności od typu samochodu, którym jeździsz i miejsca, w którym oddajesz pojazd do serwisu. Oczywiście można zaoszczędzić trochę pieniędzy, wymieniając szczęki hamulcowe na własną rękę.

Szczęki hamulcowe są bardziej trwałe niż klocki, ale mimo to zużywają się i wymagają wymiany. Gdy Twój samochód wymaga wymiany szczęk hamulcowych, kupisz zestaw, który zawiera zarówno przednie, jak i tylne szczęki. Należy również wymienić razem prawą i lewą szczękę, ponieważ prawdopodobnie obie są zużyte. Wymieniając je po obu stronach, zapewniasz sobie maksymalną skuteczność działania, gdy musisz zatrzymać pojazd.