Trwa ładowanie proszę czekać ...

Wydłuż żywotność i bezpieczeństwo opon samochodowych dzięki rutynowej rotacji

28 maja 2021

Tego lata prawdopodobnie przejechałeś wiele kilometrów. W czasie rodzinnych wakacji, codziennych dojazdów do pracy i spontanicznych rejsów o zachodzie słońca, Twoim oponom prawdopodobnie przydałaby się rotacja.

Czy wiesz, że większość skrętów, które pokonujemy, to skręty w prawo? Jest to kolejny powód, dla którego tak ważne jest regularne zmienianie opon - aby zapobiec ich nierównomiernemu zużyciu w wyniku nadmiernej eksploatacji.

Opony to poważna inwestycja, a ich rutynowe obracanie może pomóc Ci wykorzystać każdą milę.

Ale jak często należy zmieniać opony?

Specjaliści z branży i eksperci motoryzacyjni sugerują, aby robić to co 5 000 do 8 000 mil.

Kiedyś uważano, że powinno się to robić co drugą wymianę oleju, ale ulepszone oleje samochodowe pozwalają kierowcom przejechać 4 000 mil i więcej pomiędzy wymianami oleju.

Innymi słowy, warto rozważyć rotację opon przy każdej wymianie oleju. Pomoże to utrzymać równomierne zużycie bieżnika i zmaksymalizować przebieg, jaki można uzyskać dzięki ich żywotności.

Centra serwisowe i dealerzy często oferują specjalne usługi serwisowe, które obejmują rotację opon w ramach wymiany oleju i wielopunktowej kontroli.

Regularna zmiana pozycji opony w pojeździe pozwala skorygować wszelkie nieprawidłowe wzorce zużycia, które zaczynają się rozwijać.

Przedłuża to żywotność opony i dowodzi, że jest to warta zachodu inwestycja w wydobycie każdej ostatniej mili z tych nadmuchanych gumowych kółek, które wożą nas z punktu A do punktu B.

Amerykańskie Stowarzyszenie Producentów Opon (U.S. Tire Manufacturer's Association) oferuje następujące wskazówki i spostrzeżenia dotyczące rotacji opon:

  • Opony należy zmieniać co 5 000 do 8 000 mil (lub zgodnie z zaleceniami producenta opon) lub przy jakichkolwiek oznakach nierównomiernego zużycia.
  • Producenci pojazdów zazwyczaj zalecają wymianę wszystkich opon w tym samym czasie. Wymiana wszystkich czterech opon w tym samym czasie sprawia, że rotacja jest jeszcze ważniejsza dla utrzymania jednakowej głębokości bieżnika i jego optymalnego zużycia.
  • W niektórych pojazdach stosuje się opony o różnych rozmiarach zamontowane na przedniej i tylnej osi lub opony kierunkowe, które mogą toczyć się tylko w jednym kierunku. (Uwaga: Opony kierunkowe są częściej spotykane w samochodach sportowych, niż w przeciętnych samochodach osobowych). Sprawdź zalecenia w instrukcji obsługi pojazdu lub zapytaj doradcę serwisowego o wskazówki dotyczące prawidłowej rotacji opon.
  • Ciśnienie w oponach powinno być dostosowane do ich nowego położenia. Ciśnienie w oponach należy wyregulować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
  • Jeżeli pojazd ma dopasowaną pełnowymiarową oponę zapasową, należy ją uwzględnić przy rotacji. Technicy powinni zawsze sprawdzać i regulować ciśnienie w pełnowymiarowej oponie zapasowej, gdy jest ona włączana do schematu rotacji.