
Jeśli zauważasz stukanie lub pykanie podczas przyspieszania, być może powinieneś zatrzymać się w zaufanym centrum serwisowym na przegląd.
"Stukanie silnika lub drobne grzechotanie może zostać zagłuszone przez muzykę lub hałas uliczny, ale te małe uciążliwości mogą zamienić się w kosztowne rachunki za naprawy, jeśli pozostaną bez nadzoru" - powiedział Tony Molla, wiceprezes Automotive Service Association. "Nagromadzenie się węgla w silniku może obniżyć wydajność pojazdu i pozbawić go przebiegu na paliwo.
Pojazdy o wysokich osiągach są szczególnie podatne na problemy z odkładaniem się węgla. Często wymagają one gazu premium, aby działać wydajnie. Stosowanie paliwa o niższej liczbie oktanowej może obniżyć ogólne osiągi i zużycie paliwa.
Nagromadzenie węgla w silniku oznacza ciemne, lepkie osady, które tworzą się na wewnętrznych elementach silnika. Osady te są produktami ubocznymi normalnego spalania w silniku. To, jak szybko się gromadzą, zależy od wielu czynników, w tym jakości paliwa i wydajności silnika.
Ignorowanie go, a problem tylko się pogarsza, Molla powiedział.
"Nadmierne depozyty nagromadzenia węgla zakłóca płynny przepływ powietrza do silnika," powiedział. "Ostatecznie, kawałki węgla może oderwać się i uszkodzić silnik i katalizatory, a nawet wpływać na czujniki".
Molla zaleca rutynową konserwację, aby zapobiec potencjalnym problemom - takim jak nieprawidłowy zapłon świecy zapłonowej lub zbyt bogata mieszanka paliwowa.
"Osady tworzą się we wszystkich silnikach spalinowych podczas normalnej pracy, a oni nie są problemem, jeśli pojazd dostaje sezonowej konserwacji," Molla powiedział.
Poniżej, Molla oferuje kilka podstawowych faktów na temat złogów węgla:
- Nagromadzenie węgla występuje naturalnie. Chociaż małe ilości osadów nie są powodem do niepokoju, nadmierne nagromadzenie może uszkodzić silnik lub katalizator i czujniki.
- Poznaj charakterystyczne oznaki odkładania się nagaru. Obejmują one zmniejszenie zużycia paliwa, pingowanie podczas przyspieszania lub zwiększoną emisję spalin.
- Stosuj zalecane paliwo. Paliwo o niższej liczbie oktanowej w silniku o wysokiej wydajności zwiększa problemy z osadzaniem się nagaru.
- Wyczyść go. Jeśli podejrzewasz problemy związane z odkładaniem się nagaru, poproś doradcę serwisowego o sprawdzenie silnika i zalecenie najlepszego sposobu usunięcia osadów. Rozwiązanie może być tak proste, jak wymiana świec zapłonowych.