Trwa ładowanie proszę czekać ...

Widoczne oznaki, że Twój pojazd potrzebuje hamulców

28 maja 2021

Twój pojazd został zaprojektowany tak, aby wysyłać sygnały, kiedy nadszedł czas na podstawową konserwację. Wsłuchanie się w sygnały ostrzegawcze dotyczące bezpieczeństwa hamulców może zadecydować o wymianie klocków hamulcowych lub kosztownej naprawie układu hamulcowego.

Czy po naciśnięciu pedału hamulca słyszysz wysoki dźwięk lub wycie?

Czas na przegląd hamulców. Klocki hamulcowe są zaprojektowane w taki sposób, aby wydawały wysokie dźwięki, gdy wymagają wymiany.

Czy słyszysz pisk lub skrobanie? Eksperci zalecają natychmiastową kontrolę hamulców. Dźwięk, który słyszysz, oznacza, że Twój pojazd może być zagrożony awarią hamulców.

Ale jest też dobra wiadomość. Rutynowe przeglądy pozwalają na bieżąco kontrolować stan hamulców, dzięki czemu można przewidzieć (lub nawet uniknąć) kosztownych napraw.

"Dobra kontrola wzrokowa to jedyna profilaktyczna konserwacja, jaka istnieje" - mówi Tim Beachboard, właściciel FedHill Brake Line, dostawcy przewodów hamulcowych z Massachusetts.

Dbałość o hamulce ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdu, a eksperci sugerują serwisowanie hamulców co najmniej raz w roku. Podczas przeglądu hamulców technicy zazwyczaj oceniają poziom płynu hamulcowego, sam przewód hamulcowy i różne inne elementy.

Poniżej znajduje się słowniczek popularnych terminów związanych z hamulcami:

*Płyn hamulcowy. Zatrzymanie samochodu zależy od hydrauliki, a płyn hamulcowy jest dosłownie siłą napędową układu. Naciśnięcie pedału powoduje przepływ płynu przez przewody, co zmusza elementy układu hamulcowego do działania i zatrzymania pojazdu.

To, jak często należy wymieniać płyn hamulcowy, zależy od wielu czynników, takich jak nawyki jazdy i zmienne środowiskowe, takie jak ciepło i wilgotność. W większości pojazdów nie ma mierników ani czujników do monitorowania płynu hamulcowego. Dlatego kontrola płynu przez certyfikowanego mechanika samochodowego ma kluczowe znaczenie.

*Klocki hamulcowe. Wykonane z różnych metali, klocki hamulcowe ściskają wirnik, gdy pedał hamulca jest wciśnięty. Klocki hamulcowe zazwyczaj wytrzymują od 20 000 do 40 000 mil, a w przypadku klocków wysokiej jakości może to być znacznie dłużej.

Ale nawet jeśli nie patrzysz uważnie na licznik kilometrów, klocki hamulcowe są zaprojektowane tak, aby ostrzegać kierowców o ich zużyciu.

Słuchaj piszczenia lub ćwierkania podczas zatrzymywania, w przeciwnym razie możesz poważnie uszkodzić swoje hamulce. Zwracanie uwagi i działanie na sygnały takie jak te pomagają utrzymać rutynowe usługi od mutacji do poważnych napraw.

*Calipers. Będące częścią tarczowego układu hamulcowego, zaciski dociskają klocki hamulcowe do wirników, gdy wciskany jest pedał hamulca. Tarcie pomiędzy klockami a wirnikami powoduje spowolnienie - a w końcu zatrzymanie - pojazdu.

Zbyt długie zwlekanie z wymianą zużytych tarcz hamulcowych powoduje dodatkowe obciążenie zacisków. Zaciski będą ocierać się o nierówne wirniki, jeśli elementy nie są do siebie równoległe, powodując wibracje na kierownicy podczas zatrzymania.

*Bębny. Te elementy w kształcie miski wykorzystują sprężyny do rozprężania klocków hamulcowych o wnętrze bębna. Ten styl hamulców jest zazwyczaj spotykany w tylnych częściach samochodów ciężarowych lub sedanów. Choć wytwarzają pył hamulcowy, większość z niego chowa się za osłoną, co oznacza mniej śmieci na felgach.

Bęben hamulcowy jest zazwyczaj wykonany z żeliwa, które przewodzi ciepło i jest odporne na zużycie.

"Hamulce bębnowe są tańsze i wymagają mniejszej siły hydraulicznej do uruchomienia. Podczas zatrzymywania samochodu większość hamowania odbywa się za pomocą przednich hamulców ze względu na przenoszenie ciężaru - dlatego po naciśnięciu hamulców czujemy, że jesteśmy dociskani do przodu" - powiedział Nathan Kaemingk, specjalista ds. technicznych w firmie Cummins, Inc. "Hamulce bębnowe są bardziej podatne na odkształcenia i zanikanie siły hamowania. Gorzej chłodzą i częściej wymagają czyszczenia i regulacji w celu zapewnienia optymalnego działania niż hamulce tarczowe, ponieważ duża część pyłu ze szczęk hamulcowych pozostaje wewnątrz bębna."

*Rotory. Jak sama nazwa wskazuje, te metalowe tarcze obracają się, gdy koła są w ruchu. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje uruchomienie zacisków po obu stronach wirnika.